گروه سیاسی: تغییرات مدیریتی چه در سطوح بالا همچون وزرا و چه در سطوح پایین‌تر همچون استاندار و مدیرعامل که روزگاری به امری عادی تبدیل شده بود، امروز با آشکار شدن ابعاد و جوانب آن، همین موضوع به‌عنوان نقطه ضعف و چالش عمده مدیریتی برشمرده می‌شود.

موج تغییرات استانداران با تغییر دو استاندار استان‌های قم و خراسان شمالی کلید خورد. در جلسه هیأت دولت، ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی و موسی پور، استاندار قم جای خود را به محمود احمدی بیغش و کرم رضا پیریایی دادند. جابه‌جایی که با انتقاد گسترده و دور از انتظاری مواجه شد.

دیروز وزیر کشور در مراسم تودیع و معارفه استانداران قدیم و جدید قم در سخنانی که اشاره به انتقادات نمایندگان و امام جمعه این شهر از جابه‌جایی‌ها داشت با بیان اینکه گردش مدیران، یک تصمیم‌گیری مدیریتی است گفت: دولت خدمتگزار یک روز تصمیم می‌گیرد که آقای موسی‌پور را به قم بیاورد و همین دولت یک روز دیگر تصمیم می‌گیرد از ایشان در جایگاه دیگری استفاده کند. مصطفی محمدنجار گفت که تغییر مدیریت در دولت، ممکن است در چند استان دیگر هم اتفاق بیفتد و افزود: این تغییرات به‌معنای نارضایتی از شخص خاصی یا مهم و بالا بودن فرد دیگری نیست.

تغییرات به نفع کشور نیست

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در پاسخ به این سؤال همشهری که اگر جابه‌جایی استانداران به‌دلیل نارضایتی یا برتر بودن فرد دیگر نیست پس چه معنایی دارد؟ زبان به گلایه از تغییر استاندار قم گشود و گفت: هیچ دلیلی برای تغییر استاندار قم به ما که نمایندگان این شهر هستیم اعلام نشد و این جابه‌جایی بدون اطلاع نمایندگان بود؛ اکثر مردم، علما و امام جمعه قم با این تغییر مخالف بودند.

فراهانی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی در سطح استانداران به نفع جامعه نیست گفت: امسال آخرین سال کاری دولت دهم است و به همین دلیل کشور درحال حاضر بیش از هر چیز به ثبات مدیریتی نیاز دارد. وی افزود: زمان زیادی لازم است تا استاندار با مسائل استان آشنا شود و چون عمر این دولت نیز کوتاه است، این باعث می‌شود که بسیاری از پروژه‌ها کند شود و توسعه قم با مشکل مواجه شود. فراهانی با بیان اینکه تغییر استاندار در این شرایط موجب بر زمین ماندن بسیاری از پروژه‌های عمرانی خواهد شد گفت که دولت باید پاسخگوی این تصمیمات یکباره خود باشد.

تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی

دیروز در صحن مجلس خبرنگاری نظر حداد عادل را نسبت به تغییر استانداران و ازجمله زمزمه تغییر استاندار تهران پرسید که وی گفت: تغییر استانداران جزو اختیارات دولت است ما در مقدمات این تصمیم‌گیری‌ها نیستیم که بدانیم چه تصمیمی گرفته شده است. وی ادامه داد: هشت سال است که عادت کرده‌ایم؛ تصمیم‌گیری‌ها در دولت آقای احمدی‌نژاد غیرقابل پیش‌بینی است.
غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران نیز درخصوص تغییرات به خبرآنلاین گفت: اگر تغییر استاندار تهران مثل آقای موسی‌پور استاندار قم باشد این تغییرات بدون دلیل و منطق است. وی که می‌گفت مردم و مراجع استان قم از شخصیت پرکار آقای موسی‌پور راضی بودند، گفت: کنار گذاشتن چنین شخصیتی کار غیر‌عاقلانه‌ای است.

برکناری استاندار منطقی نبود

موسی الرضا ثروتی، نماینده خراسان شمالی نیز که حوزه انتخابیه‌اش در معرض تغییر و تحولات دولتی قرار گرفته است به همشهری گفت: اصل انتخاب استاندار حق دولت و وزارت کشور است ولی ضرورت دارد که این انتخاب‌ها براساس قانون، عقل و منطق صورت بگیرد؛ در این انتصابات ما نه قانون دیدیم و نه عقلانیت. ثروتی در سخنانی مشابه نماینده قم گفت که موضوع تغییر استاندار خراسان شمالی بدون هماهنگی با نمایندگان مجلس بوده است.

وی افزود: رسم چنین بود که اگر قرار بود کسی استاندار شود با اطلاع دفتر مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس انتخاب می‌شد تا انسجام و وحدت در ارکان مختلف جامعه به هم نخورد؛ در این راستا متأسفانه هماهنگی صورت نگرفت. وی با بیان اینکه خراسان شمالی هشت سال است که تبدیل به استان شده است و طی همین مدت شش استاندار عوض کرده است افزود: این به هیچ عنوان به نفع استان نیست و خراسان شمالی به‌خاطر این اقدامات دولت آسیب‌های جدی دیده است.

ثروتی با بیان اینکه خراسان شمالی طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران فقیرترین استان کشور است گفت: در حال حاضر مردم، نمایندگان مجلس و امام جمعه نسبت به این تغییر واکنش نشان داده‌اند چراکه صرف‌نظر از فردی که منصوب شده، تمام برنامه‌ریزی‌ها، مطالعات، نشست و برخاست‌ها و هزینه‌هایی که در مدت یک‌و‌نیم سال استاندار قبلی صرف شد همگی به هدر رفته است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) از خودشیفتگی به‌عنوان یکی از موانع پیشرفت و عدالت در کشور نام بردند و مسئولین را از آن برحذر داشتند. من معتقدم دولت باید از خودمحوری دست‌بردارد، مردم و مدیران را به‌حساب بیاورد و آن وحدت و اتحاد مدنظر رهبری را در عمل پیاده کند و شعار ندهد. نمایندگان امیدوارند عقل و منطق بر تصمیمات دولت حاکم شود.

کد خبر 175899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز